Heippa kaikki muruset! Mitä kuuuluu? Mä aattelin nyt iltani iloks aloittaa tän bloggaamisen ja tää nyt neljäs kerta kun mä kirjotan tätä tekstiä. Heti meni hermot! :D No ei, mä en osaa käyttää tätä sivusta vissiin vielä ihan kunnolla. Joten eiköhän se tästä :)

noniin, eli terkut Qatarista! Ja heti kättelyssä tiedoks kaikille että tää on ihan helmi mesta! Mua itteeni vähän hirvitti tänne yksin tuleminen ja ah, ihan suotta! Tää on erittäin lämmin, kaunis, siisti, vauras ja turvallisen oloinen paikka. Enemmän on pelottanu Keravan asemalla, monesti :D Täähän on yks maailman vauraimpia valtioita ja sen kyllä huomaa. Joka paikka on oikein viimesen päälle tyylikäs ja siisti ja on meinaan sellasta pilvenpiirtäjää ja ostoskeskusta että jää kyllä Forum vähän toiseksi. :)

Mun hotelli on vähän rähjäisemällä puolella Dohaa, tota keskustan pilvenpiirtäjäkeskittymää ja Hiltoneita vastapäätä. Mutta täältä vastarannalta on hyvä käydä kuvailemassa paikkoja ja tota rantaviivaa kävellen menee roiselle puolelle ~ 1,5 h. Jos mä osaa niin liitän tänne kuvia hotlan partsilta otettuna niin näätte vähän mitä tarkoitan. 

Mutta tää hotelli! 50e yö, sisältäen lentokenttäkuljetukset mennen tullen, aamupalan, ilmasen wifin, ilmastoinnin, partsin, tv:n ja ihan huipun palvelun! Lisäks alakerrassa on ravintola jossa on tos halpaa ja hyvää ruokaa (kävin laiskuuttani tänää siellä syömässä, söin lnssikeittoo, valkosipulinaania ja juustotikkuja.  Juomineen makso ~5e ja mä olin ihan omnomnomnom, niin hyvää oli :D).

Eillisen mä kulutin yhdessä suurimmista ostoskeskuksista kai missään. Tai ainakaan täällä :) Matkaa tästä sinne tuli joku 8km mutta lähes kokonaan sen sai kävella tota Al Corniche-rantakatua. Ostari oli kyllä ISO! Mitään ei pitäny shoppailla mutta kyllä mä vähän hairahduin. Jos olis enemmän tilaa laukussa, rahaa ja tarvetta niin täältä olis saanu vaikka ja mitä. Onneks on vaan toi rinkka niin ei tuu haalittua mitään ylimäärästä. Ja kaikki mitä osti tuli kyllä oikeesti ihan tarpeeseen ;)

Hintataso tavaroiden + vatteiden osalta aika sama kuin Suomessa. Missään merkkiliikkeissä en edes käyny itseäni kiusaamassa mutta tuommoinen perus H&M laatu on kyllä aikalailla samaa hinnoiltaa. Kahvi kahviloissa ~ 2e. Ruoka + päivittäistavarat halvempia. Että en mä nyt ihan allekirjoita Kilroyn sivuilla olevaa teesiä että "Dohaan matkustavien kannattaa kerätä kunnon tilipussi". Hyvin pärjää tällasen budjettimatkaaja sairaanhoitajankin pienellä tilipussilla. :)

Mutta sitten itse asiaan eli näihin arabeihin. Tosiaan, täähän vissiin on hyvin liberaali maa verrattuna moneen muuhen lähi-idän maahan ja paljon täällä näkyykin ihan länsimaalaisesti pukeutuneita ihmisiä, myös niissä narutopeissa ja pikkusortseissa. Johtunee myös siitä että vain ~ puolet Dohan asukkaista on oikeesti Qatarilaisia, puolet ovat tulleet jostain muualta tänne. Ilmeisesti ne on nämäa autenttiset Qatarilaiset jotka kyllä pukeutuvat uskontonsa mukaisesti. Naisilla on burkhat ja miehillä ne sheikinkaavut. (Mä en tiedä mikä niiden oikea nimi on mutta sellaiset valkoiset kaavut ja päähineet). Paljon on burkia joista näkyy vain silmät, jonkin verran niitä joissa kasvot on paljaana ja eilen näin myös yhden josta ei näkunyt silmiäkään. Tarina ei valitettavasti kerro miten sieltä näkee läpi mitään. Tänään päiväkahveilla yritin myös kovasti vakoilla miten naiset joilla on suun edessä se kaapu syövät / juovat. 

Mä en muutenkaan ymmärrä noita bukhia. Tai tajuan sen idean niissä toki mutta mitä eroa on kasvot paljaaksi jättävällä ja vain silmät näkyvissä mallilla? Kuka sen päättää kumpaan pukeudutaan? Mies? Vai nainen itse? Jos olet aikuinen, naimaton nainen? Ja edelleen, jos on koko kasvot piilossa, miten sen kanssa syödään tai juodaan? :D Jos joku tietää, sivistäkää mua!! :)

Miehiä on muuten katukuvassa Huomattavasti enemmän kuin naisia eikä täällä juuri näy yksin liikkuvia naisia. Naisryhmiä kyllä paljonkin. Ja yksi varmasti merkittävä tekijä siihen ettei täällä tunnu turvattomalta vaikka yksin liikunkin on se että kukaan täällä ei ole kännissä! Tai muissaakaan kamoissa. Myös kerjäläiset / asunnottomat  / pubiruusut puuttuu täysin. Tai mä en ainakaan ole nähnyt. :) Eikä nää pyri iholle eikä muutenkaan tule lähelle, vaan ovat tosi ystävällisiä ja palvelualttiita.

muoks sen verran että iltalenkillä oli kyllä vähän epämiellyttävää. Tosiaan pelkkiä miehiä, kaikki tuijottaa ja niitä on pimeinä ryppäinä pitkin pientareita. Jos olisin mies tai ollu jonkun kanssa liikkeellä niin nou hätä mutta tollain yksin on kyllä kieltämättä vähän haavoittuva olo. Onneks mulla on se raiskaushälytin :D 


Tänään kävin pyörimässä Souq Wagif arabi markkina-alueella jonka vieressä tää mun hotla on. Harmi vaan että näin sunnuntaina se oli aika hiljanen paikka. Mutta sieltä siis kaikkea turistikamaa sais, pikkukojuja kojujen perään, Pashminahuivia ja t-paitaa oli ainakin tarjolla, käsitöitä, mausteita yms. Ja paljon tosi ihanan näköisiä ravintoloita. Rantaakin täällä pitäis olla, olisin halunnu mennä myös sinne katsomaan miten ne mustat kaavut toimii niissä oloissa mutta harmillisen sateista ollu tänään siihen hommaan :)

Muuten mä olen kyllä tosi tyytyväinen että tulin tänne! Jos ei tätä pitstoppia olis ollu niin en varmasti olis ikinä tullut täällä käyneeks. Ja vink vink kaikille lämpimään haluaville, tää olis varmasti just huippukohde 1-2 vkon lomalle! Eiä lennä kauaa, köpikseen reilu tunti ja sieltä ~5,5h tänne. Mulle kyllä riittää tää pari päivää, onhan tää kuitenkin ihan totaalisen yksin olemista kun asustelee omassa huoneessa enkä jaksa uskoa että täällä tulis hirveesti paikallisiin tutustuttua. :)


Muuten mä olenkin  lepäilly, nukkunu ja fiilistelly tätä alkavaa reissua. Nyt aattelin lähtee iltalenkille ottaan kuvia pilvenpiirtäjistä pimeellä ja sitten valmistautua tohon seuraavan rykäsyyn. 13h konetta tiedossa parin tunnin päästä, ugggh. Onneks on pamia, aspiriinia, lentosukkia ja edelliseltä lennolta nyysittyjä virkistyspyyhkeitä. Eli Savetteja näin suomeks :D

jos on vähän sekavaa tekstiä niin pahottelut, mä en ole mikään tottunu kirjoittaja. Ehkä se tästä paranee! 

Kohta siis kohti Melbournea, jeje! :). Päivittelen lisää taas kun tulee jotain kerrottavaa  ja kun mä olen oikeesti tehnykin jotain, nythän tää on ollu vasta tällaista haahuilua. :)


siihen asti pus, ollaan yhteydessä! Te ootte ihania! <3

Terquin Sanna